در قرآن آیات متعددى است که از روح و روان دشمن و از عمق کینه هاى او پرده بر مى دارد و بیان مى کند که دشمن براى اهل ایمان چه آرزوهایى دارد، از جمله: 1. دشمن براى ما سختى و دردسر مى خواهد و با هر نوع پیشرفت و رفاه ما مخالف است. «ودّوا ما عَنِتُّم»(آلعمران، 118.) («عَنِت» به معناى دردسر است) 2. دشمن براى ما غفلت مى خواهد، غفلت از سرمایه ها، قدرت ها و امثال آن. «ودّ الّذین کفروا لو تغفلون»(نساء، 102.) بنابراین، هر سخن و برنامه و حرکتى که مسلمانان را غافل کند، گامى در جهت اهداف و خواسته هاى دشمن است. با هوشیارى باید از امکانات نظامى و اقتصادى حفاظت کرد. «ودّ الّذین کفروا لو تغفلون عن أسلحتکم و أمتعتکم»(نساء، 102.) غفلت امّت اسلامى حمله غافلگیرانه و شبیخون دشمن بى دین را در پى خواهد داشت. «فیمیلون علیکم میلةً واحدة» 3. دشمنان آرزو مى کنند تا شما از دین و مکتب خود دست بردارید. «ودّوا لو تکفرون»(نساء، 89.) و اگر به این آرزو نرسند، لااقل براى شما آرزوى تسلیم و سازش دارند. «ودّوا لو تدهن فیدهنون»(قلم، 9.) یعنى دوست دارند شما با آنان مداهنه کنید تا آنان نیز با شما مداهنه کنند. این نمونه اى از آرزوهاى دشمن است. آنان دوست ندارند که ببینند مسلمانان صاحب پیامبرى بزرگ، کتابى بى تحریف و چشم اندازى وسیع هستند به گونه اى که مکتب آنان بر تمام ادیان غالب شود و با تمام تبعیضات نژادى، اقلیمى، زبانى، خرافات، تحریفات، عوام فریبى ها مبارزه کند. آرى، دشمن براى شما هیچ خیرى نمى خواهد. «ما یودّوا الّذین کفروا من أهل الکتاب و لا المشرکین أن ینزّل علیکم من خیر من ربّکم»( بقره، 105.) دو نکته مهم که از این آیه استفاده مى شود؛ یکى اینکه در این حقّه و کینه و روش مبارزه، گاهى اهل کتاب و مشرکان، همفکر و همدست هستند. نکته دیگر آنکه دشمنان حتى از رسیدن مقدار کمى خیر به شما ناراحتند. «من خیر» ولى حسادت حسودان هیچ اثرى در اراده و لطف خدا ندارد. خداوند به هرکس که حکمتش اقتضا کند، هر چه بخواهد مى دهد. «و اللّه یختصّ برحمته من یشاء»
|