انسان در زندگى خود باید رنگى را بپذیرد؛ رنگ سلیقه، قبیله، نژاد، محیط، اقتصاد، حکومت و... امّا همه رنگها به مرور زمان پاک مىشوند؛ ولى رنگ خدا مىماند، چون همه فنا پذیرند جز خداوند. «کلّ شىء هالک الاّ وجهه»( قصص، 88.) در میان تمام ساختمانها و در تمام کشورها، ساختمانهاى مذهبى ماندگارترند؛ چون به نوعى رنگ خدا دارند. در میان شخصیتها، نام انبیا ماندگارتر است، چون رنگ الهى داشتند. در میان بیابانها، صحراى سینا و عرفات. در میان کوهها، کوه حرا و طور. در میان آبها، آب فرات و زمزم. در میان نامگذارىها، نامهایى که جنبه مذهبى دارد. در میان اعیاد، عیدهایى که به مذهب گره خوردهاست. در میان کتابها، کتب آسمانى ماندگارترند. آرى، بهترین رنگ، رنگ خدایى است. «صبغة اللّه و من أحسن من اللّه صبغة»( بقره، 138.) زیرا: 1. رنگ الهى همرنگ با فطرت و عقل سلیم و منطق است. 2. خریدار و مشترى این رنگ، خداوند است. 3. بهاى آن بهشت نامتناهى است. 4. از هرکس و در هر زمانى و هر موقعیتى که باشد خریدارى مىشود. 5. چیزى که رنگ الهى داشته باشد، خریدار دارد گرچه کم باشد. «فمَن یعمل مثقال ذرّة» 6. چیزى که رنگ الهى داشته باشد، اگر در آن عیبى باشد، خریدار اصلاحش مىکند. «و اصلح بالهم»(محمد، 2) چنانکه در دعا مىخوانیم که بعد از نماز بگویید: خدایا! این نماز من بود، اگر در رکوع و سجودش خلل و نقصى است آن را اغماض کن و نادیده بگیر. 7. رنگ الهى، امدادهاى الهى و رهنمودهاى الهى را به دنبال دارد. «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»(عنکبوت، 69.) 8. رنگ الهى هیچ وقت دچار بىرونقى و کساد نمىشود، چون مشترى خداست وهمهجا حاضر است
|