• وبلاگ : يادداشتهاي من
  • يادداشت : هرکي از پول گذشت....
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    در برهه بيداري هاي اسلامي در منطقه خاورميانه ، ضعف موجود در تشكل هاي دانشجويي خود را به خوبي نمايان ساخت و طرز فكر برادران صاحب جايگاه كه در چندين سال گذشته به يك منش فكري تشكل پرستي تبديل شده بود ، تنها دود حاصل آن به چشم مردم بي دفاع منطقه رفت ، بعد از ديدار رهبري عزيز با تشكل هاي دانشجويي بر آن شدم كه يك مقاله بايگاني شده خود را كمي پرورش دهم و با نام " تشكل هاي با چاشني خنثي " به پيشگاهتان تقديم كنم ، باشد كه مورد استفاده قرار گيرد .

    ((سربازان خودسر امام زمان ))


    سلام.من 1 سخني شنيدم که فکر کنم گفتن از پيامبر(ص) است که فرمودند : فقر افتخار من است...با اين تفاسيري که گفتيد معني اين سخن چي ميشه ؟

    لازم به ذکر است بگم اين سخن رو از کسي شنيدم و منبعش رو نميدونم!!

    پاسخ

    آيا پيامبر اسلام (ص) به فقر افتخار مي كند؟!!!
    به نام خدا
    ‹‹ الفقر فخري ›› يعني فقر ، افتخار من است . اين عبارت حديثي است كه گاه شنيده مي شود ، برخي از خطباء و سخنرانان آن را، بر زبان جاري مي كنند و واژه ‹‹ فقر›› را به معني نداري و فقدان معيشت خوب، تنگدستي و بينوايي و عدم بضاعت مالي پنداشته اند. و به مردم القاء مي كنند كه پيامبر به نداري افتخار كرده است !. در مقابل اين حديث ‹‹ كاد الفقر ان يكون كفراً ›› يعني ؛ فقر نزديك است به كفر منجرّ شود. روايت شده است. چنانچه واژه ي فقر را در اين دو حديث به معناي ‹‹ نياز مالي ›› بدانيم ، آيا به تناقضي آشكار بر نمي خوريم ؟!
    راغب اصفهاني در ‹‹ المفـردات في غريب القرآن ›› براي واژه ي ‹‹ فقر ›› چهار معني و مراد مختلف برشمـرده است:
    (1) فقر به سوي پروردگار كه در دعاي زير به آن اشاره شده است : اللهمّ أغنني بالافتقار إليك و لاتفقرني بالإستغناء عنك ›› يعني ؛ خدايا مرا بي نياز گردان با نيازمند گرداندن من به سوي خودت و نيازمند نگردان مرا با بي نيازي من از خودت. و در آيه ي شريفه ‹‹... ربّ إنّي بما أنزلت اليَّ من خيرٍ فقيرٌ ‹‹ ( قصص /24 ) ترجمه ي آيه : ‹‹ ... پروردگارا من به هر خيرى كه سويم بفرستى سخت نيازمندم . ››و شاعر نيز نزديك به همين مضمون سروده است :
    ويعجبني فقري اليك و لم يكن * ليعجبني لولا محبّتــــك الفقر
    شگفت انگيز است فقر و نياز من به سوي ذات تو ، لكن ؛ فقر و نياز من براي محبّت و دوستي با تو شگفت آور نيست.
    (2) فقرروحي كه مصداق آن ‹‹ حرص ›› است . همانگونه كه در روايت شريف نبوي ( ص) وارد شده است : ‹‹ كاد الفقر أن يكون كفراً ›› چه بسا كه حرص و آزمندي ، انسان را به وادي كفر بكشاند. و در مقابل آن بي نيازي روحي قرار دارد كه فرمود : ‹‹ الغني غني النفس ›› : زيباترين مصداق بي نيازي ، بزرگ منشي و غناي درون است. و منظور اين است كه ، آنكه قناعت پيشه نكند ، وجود اموالش در بي نيازي او سودي نخواهد داشت.
    نتيجه : ‹‹ الفقر فخري ›› يعني فقر به درگاه الهي افتخار من است . كسي كه خود را به درگاه الهي نيازمند و فقير احساس مي كند فرقي ندارد اينكه به لحاظ مال فقير باشد يا غني.

    دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان

    بسم الله الرحمن الرحيم

    اللهمّ ارْزُقني فيهِ رحْمَةَ الأيتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ يا ملجأ الآمِلين.

    خدايا روزيم کن در آن ترحم بر يتيمان وطعام نمودن بر مردمان وافشاء سلام ومصاحبت کريمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان.